¡Hasta luego! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu ¡Hasta luego! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

¡Hasta luego!

Blijf op de hoogte en volg Eefje

14 Maart 2014 | Ecuador, Quito

Na 183 dagen, 6 landen, een week op een boot, meer uren dan ik wil weten in een bus, 5 paar zonnebrillen versleten te hebben, eenderde van m'n kleren te zijn verloren, vele gaten in m'n broeken, zo'n 50 kippen, 5 piranha's en een stukje aap gegeten te hebben, vier-en-een-half keer bijna beroofd te zijn geweest, 7 dagen in een hangmat te hebben geslapen en vooral ontzettend veel mooie plekken te hebben gezien en net zoveel mooie mensen te hebben ontmoet is het nu dan tijd om weer naar huis te gaan.. Gelukkig heb ik de afgelopen weken nog genoeg mooie herinneringen opgedaan om een tijdje op te kunnen teren!

Nadat Alex me in Ecuador had achtergelaten heb ik een week vooral genikst. Ik zat in een überchill hostel waar ik voornamelijk films heb gekeken met mede-hostelgenoten en ijs heb gegeten. Na deze ontspannende dagen ben ik naar de kust gegaan. Hier deelde ik een privekamer vlakbij het strand met een Duits meisje. We hebben de ontspanning nog maar wat opgeschroefd met dagen gevuld met zonnebaden, verse vis op straat en moijtos op het strand. 's nachts werd de ontspanning ietwat verstoord door vleermuizen onder het dak en een uitdagende, doch hilarische jachttocht op een kakkerlak in onze kamer. Welke ik uiteindelijk onder m'n schoen wist te vermorzelen!

Na al deze ontspanning werd het weer tijd voor wat actie en heb ik het vliegtuig gepakt naar de Galapagos-eilanden. Die van Darwin en de evolutie-theorie. Hier heb ik een 5-daagse cruisetocht gedaan. De boot was erg klein (ik kon als ik me uitstrekte bijna alle vier de muren van de slaapkamer tegelijkertijd aanraken) en van het varen was ik constant een beetje misselijk. Maar het eten was verrukkelijk en de medepassagiers erg gezellig. Overdag bezochten we diverse eilanden en gingen we veel snorkelen. Onder water zagen we zoveel mooie dieren! Zeesterren, papegaaivissen, zeeschildpadden, pijlstaartroggen, haaien etc. En op het land veel zeeleeuwen met pups, leguanen en allerlei mooie vogels. 's avonds zaten we met z'n allen op het dek te wachten tot de boot eindelijk ophield met varen. Terwijl we discussieerden over wat de beste Disney-film is en aan het fantaseren waren over de mogelijkheid om pizza te laten bezorgen. Na 5 dagen was ik heel blij om weer vaste grond onder m'n voeten te hebben. Ik heb nog 2 nachten op één van de eilanden doorgebracht waar ik een luxe mini-vakantie heb gehouden met een kamer geheel voor mezelf in een goedkoop hotel en veel lekker eten.

Na weer terug gevlogen te zijn naar Ecuador pakte ik meteen de bus naar een stadje in de Andes. Samen met een Frans meisje heb ik een heel mooi meer bezocht in de krater van een vulkaan. De weg hier naartoe was vrij avontuurlijk in de laadbak van een truck die met een moordgang door de bergen reed. Maar ook heel vermakelijk! Aangezien ik niet zoveel tijd meer over had en nog graag naar Colombia wilde, heb ik 's avonds meteen weer de bus gepakt. Ik wou in Quito overnachten en de volgende dag naar de grensstad (Tulcán) gaan. In Quito aangekomen bedacht ik echter dat ik net zo goed meteen door kon reizen naar Tulcán. Misschien niet het beste idee, want uiteindelijk resulteerde dit erin dat ik om 3 uur 's nachts in m'n eentje, met al m'n spullen, voor een dichte hosteldeur stond terwijl mijn taxi wegreed. Maar ook dat is allemaal goed gekomen en de volgende dag was ik in Colombia!

Mijn eerste indruk van Colombia was meteen positief. Mensen spreken je aan met 'mami' of 'mi amore', er heel veel vreemd, doch lekker fruit en verrukkelijke voorverpakte brownies in de supermarkt! Aan het geld moest ik wel even wennen. Maar gelukkig was de toilletjuffrouw zo lief me op mijn fout te wijzen toen ik haar met omgerekend twee briefjes van €25 wilde betalen i.p.v de benodigde 25 cent.

Samen met een Italiaans meisje die ik in het hostel ontmoette ben ik naar San Agustín gereisd. Een volk dat hier vroeger woonde begroef zijn overledenen samen met gigantische beelden, welke nu nog te zien zijn. De reis naar San Agustín was weer eens licht chaotisch. Er waren meer mensen dan stoelen in het mini-busje, de minimale ruimte die nog beschikbaar was werd volgebouwd met bagage en naast me zat een man met een kip in een doos. Gelukkig duurde de rit maar 5 uur... ;).

Na San Agustín zijn Emmanuela en ik doorgereisd naar Desierto de la Tataco. Een woestijn inderdaad. We hebben veel (iets te veel naar mijn zin ;)) door het prachtige landschap gewandeld en zijn naar een sterrenobservatorium geweest. We sliepen buiten in hangmatten, wat betekende dat we niet sliepen. Des te blijer was ik toen ik 2 dagen later in Bogota aankwam. Hier logeerde ik namelijk bij een Colombiaans meisje die ik in Peru had ontmoet. En haar appartement was zo luxe! Met een heerlijk grote douche en een superzacht bed. In Bogota heb ik veel tijd verdwaald rondgebracht in de stad en de bus (de 1e keer is een beveiligingsman zelfs met me meegereisd omdat ik het bussysteem niet snapte :p). Maar verdwalen is niet zo erg als er allerlei prachtige gebouwen te zien zijn! Ik heb ook een fietstoer gedaan. Hierbij werd vooral informatie gegeven over wie op welke straathoek vermoord is. Tijdens deze tocht kregen we ook een mini-rapconcert van 2 jongetjes van 15. Best indrukwekkend hoe ze rapten over een vriend die de week ervoor was doodgestoken. Iets wat voor hen schijnbaar vrij normaal is. Ondanks dit alles moet ik me zeggen dat ik me nooit echt onveilig heb gevoeld in Colombia.

Na Bogota heb ik nog een ondergrondse kathedraal in een zoutmijn bezocht en daarna ben ik naar Cartagena gegaan, aan de Caribische kust! Hier heb ik een mooi strand op een eiland bezocht, salsales gehad en heb ik een modderbad in een vulkaankrater genomen. Ook heb ik een dag carnaval gevierd in een stad vlakbij, waar het grootste carnaval na Rio is.

Na een week van zonneschijn vloog ik weer terug naar Bogota. Want Alex was daar!! We hebben samen drie heerlijke dagen doorgebracht. Aangezien we beide bijna backpacker-af zijn, vonden we dat we onszelf wel mochten trakteren op een manicure, nieuwe kleding (zonder gaten!! :D) en goed eten. Na veel geklets, gelach en geknuffel moesten we uiteindelijk dan toch echt afscheid nemen. Hierna ben ik naar Salento doorgereisd. Aangezien ik krap in m'n tijd begon te zitten heb ik op 1 dag een 5-uur durende trektocht door een vallei met idioot hoge bomen en héél veel kolibries gedaan én een paardrijtocht van 2 uur (als je maar vroeg genoeg opstaat, kan je veel uit de dag halen! ;)). Ondanks de mooie omgeving en de gezellige mensen in het hostel, vertrok ik de volgende dag toch weer vroeg. Na 1,5 dag in de bus kwam ik weer aan bij de grens van Ecuador. Aangezien mijn vlucht vanuit Quito (de hoofdstad van Ecuador) vertrekt, moest ik namelijk weer terug. Na de grensovergang stond me nog een lange busrit te wachten. Gelukkig boden twee Colombiaanse mannen me een lift aan. Uit voorzorgsmaatregelingen heb ik in elk geval gedaan alsof ik hun naam en kenteken naar iemand smste ;). Maar dit was nergens voor nodig, want ze waren supervriendelijk en zetten me voor de deur van mijn hostel in Otavalo af.

Otavalo staat bekend om zijn grote markt, waar ik belachelijk veel geld heb uitgegeven. Verder heb ik een mini-toer langs diverse stadjes buiten Otavalo gekregen van één van de hostelmedewerkers. Met een backpack die minstens 2 kilo zwaarder woog en een bijna-lege portemonnee ben ik dinsdag naar Quito gegaan. Met een paar vriendelijke jongens uit het hostel heb ik een wandeltoer door de oude stad gedaan en hebben we het middelpunt van de wereld bezocht.

Nog 1 dag te gaan en dan moet ik er toch echt aan geloven, terug naar het echte leven! De afgelopen 6 maanden waren echt geweldig. Alhoewel de tijd in het begin soms langzaam leek te gaan, snap ik nu niet hoe het kan dat het halfjaar ineens al voorbij is. Ik had er nog best een paar maandjes aan vast willen plakken. En wie weet kom ik hier nog wel eens terug, want er zijn nog zoveel plekken die ik wil zien. Maar ergens heb ik ook wel een beetje zin om weer naar huis te gaan. En héél veel zin om jullie weer te zien!! En gelukkig eindigt m}n reis nog niet helemaal zodra ik zaterdagochtend in het vliegtuig stap. Ik heb namelijk bedacht dat ik tijdens de 10-uur lange tussenstop in Miami best even naar het strand kan :D.

Heel veel liefs en tot snel!

Eefje

  • 14 Maart 2014 - 07:49

    Astrid:

    Wauw wat leuk toch nog een verhaal . En wat voor een hihi. Wat zal ik die verhalen van je missen. Kind wat heb je toch veel gedaan in dat half jaar . Echt niet normaal. Ben heel blij dat je zondag weer thuis komt.
    Hele goeie reis. liefs xxxxxx

  • 14 Maart 2014 - 08:25

    José:

    Wat fijn om nog zo'n geweldig verhaal als afsluiting van je reis te lezen. Je hebt echt wel maximaal genoten van deze zes maanden. Ongelooflijk wat he allemaal gezien en gedaan hebt. Je bent een kanjer! Heerlijk om je zondag weer in mijn armen te kunnen sluiten. Een hele goede reis, val niet in slaap op het strand in Miama en mis het vliegtuig niet :p. Heel veel liefs.

  • 14 Maart 2014 - 09:11

    Anne-Marie:

    Wat een leuk verhaal Eef en wat bizar dat de 6 maanden al weer bijna voorbij zijn! Ik hoor ze graag nog in alle geuren en kleuren in persoon :)
    xxxx

  • 14 Maart 2014 - 12:30

    Giet:

    Hallo Eefje,

    Ik begrijp niet hoe je al die belevenissen in zes maanden hebt kunnen proppen, ongelooflijk. Neemt niet weg dat ik eerlijk gezegd alleen maar heb zitten scannen op wanneer je nu eindelijk weer eens naar huis komt:) het zou tijd worden!!!
    Nog een paar fijne dagen Eefje, en dan hoop ik te horen dat je weer veilig hier bent aangeland. Verheug me erop je binnenkort te zien en dan heb je denk ik heeeeeel veel te vertellen. Liefs, Giet

  • 14 Maart 2014 - 12:45

    Nicole:

    Hehe eindelijk weer een verhaal!!
    En vind het fijn als je zondag weer veilig in Nederland ben, heb me soms toch wel een beetje zorgen om je gemaakt als ik je verhalen las!
    Veel plezier nog in Miami en tot snel Eefje!!
    Dikke knuffel van Nicole

  • 14 Maart 2014 - 23:27

    Pris:

    Het zit er inderdaad al bijna op. Maar wat een geweldige reis heb je gemaakt! Heerlijk om daar de rest van je leven aan terug te denken en te koesteren. Al komen er vast weer nieuwe reizen. Ik vind het geweldig om te lezen dat je zoveel mensen hebt ontmoet en je lekker in elk avontuur hebt gestort.

    Zondag kan ik er helaas niet bij zijn om je op te halen, maar ik zie je snel genoeg weer. Zef geeft je wel een extra knuffel van me. Fijn dat ik straks weer iemand heb om mijn toetjes mee te delen!

    Geniet nog even van Miami. Slim dat je even de airport verlaat om de tijd te doden. En hele goede vlucht terug. Xx

  • 16 Maart 2014 - 12:16

    Hennie:

    Ha, die Eefje,
    Jij vliegt waarschijnlijk al ergens boven Europa, terwijl ik je verhaal leest.
    Heel bijzonder, jij komt als een sterke, energieke, sociale en ervaring rijke vrouw terug.
    Ik ben trots op je.
    Tot heel gauw XXX.
    Hennie

  • 16 Maart 2014 - 19:31

    Frank En Karin:

    Hola Eefje,
    Wij hebben genoten van je verhalen en foto's! Leuk om zo 'een beetje mee op reis te zijn'. Je kunt wel een reisboek schrijven.....
    Inmiddels zul je weer in ons kikkerlandje zijn aangekomen. Veel succes met de omschakeling en teer nog lekker op al je fantastische ervaringen!
    Liefs, Frank en Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2014

¡Hasta luego!

31 Januari 2014

De Amazone

31 December 2013

Feliz año nuevo!

30 November 2013

Adembenemend

06 November 2013

De beklimming
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 2568
Totaal aantal bezoekers 21564

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: