Une ville plongée dans l'ambiance de Noël - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu Une ville plongée dans l'ambiance de Noël - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eefje

09 December 2009 | Frankrijk, Montpellier

Ook in Montpellier is het te merken dat kerst eraan komt. Normaal gesproken zorgt kerstversiering ervoor dat een stad sfeervoller en gezelliger wordt. In Montpellier is men er echter in geslaagd om zelfs de sfeer die de stad van zichzelf al had te verpesten door in alle bomen grote blauwe en witte lichten te hangen die allemaal tegelijk aan en uit gaan, waardoor het lijkt alsof je op de kermis beland bent. Midden op Place de la Comédie staat een mega ijzeren kerstboom waarvan het licht je al op een kilometer afstand verblindt. Al met al zorgt het meer voor het opwekken van een epileptische aanval dan een gemoedelijke kerstsfeer.
Gelukkig is sinds vrijdag de kerstmarkt open, en die zorgt wel voor wat gezellige Franse sfeer met heerlijke glühwein (maar dan op z’n Frans), pommes d’amour (appels met een laag chocola of toffee erover) en allemaal kraampjes met leuke kerstspulletjes.

Helaas kan ik niet teveel tijd rondstruinen op de kerstmarkt, want de tentamens zijn begonnen! Ik heb m’n eerste franse essay al geschreven en maandag m’n allereerste Franse tentamen gemaakt. Ik kende de stof best goed (ik heb zelfs het hele boek van Freud uitgelezen!), maar het tentamen was soms toch wel lastig door het Frans. Ik hoop maar dat ze een beetje rekening houden met mijn gebrekkige begrip van het Frans, ik heb in elk geval naast mijn naam duidelijk geschreven dat ik een Erasmus student ben ;).

In de afgelopen weken heb ik nog snel mijn culturele niveau een beetje opgekrikt. Ik ben naar een dansvoorstelling geweest: Good Morning, Mister Gershwin. Na bijna te zijn geschept door een tram, onze fietsen bij het verkeerde gebouw te hebben geparkeerd en in het goede gebouw van de onderste naar de bovenste verdieping en weer terug te zijn gelopen, vonden we eindelijk onze loge waar we van de voorstelling konden genieten. Ik snapte niet veel van de verhaallijn, maar het was wel wonderbaarlijk om te zien hoe lenig die mensen zijn. Ik kan nog niet eens mijn tenen aanraken zonder mijn knieën te buigen, dus ik was diep onder de indruk van de dansers wiens lichaamsdelen alle kanten op gingen.

Ook ben ik met Miek naar een opera geweest. Behalve voor de opera zelf (La Cantatrice Chauve, oftewel ‘De Kale Zangeres’. Vrij bizar verhaal, maar wel grappig), gingen we er ook heen voor het operagebouw. De voorstelling was namelijk in DE opera op Place de la Comédie. Van buiten is het al een mooi gebouw (zelfs met de kerstverlichting die ook hier is opgehangen), maar van binnen is het nog drie keer zo mooi. Ik ben dus blij dat ik het nog van binnen heb gezien.

Afgelopen weekend was het natuurlijk Sinterklaas! Sint had me een tijdje terug al een cadeautje gestuurd met allerlei lekkers en door een geweldig zelfcontrolevermogen was ik nog in het bezit van een onaangebroken zak chocoladepepernoten. Andere Nederlanders hadden ook pakketjes of Nederlands bezoek gekregen en we hadden dan ook nog een best grote verzameling pepernoten, speculaas en schuimpjes. Om in het warme Zuiden nog een beetje een Sinterklaassfeer te krijgen hebben we nog een paar liedjes gezongen en ‘Alles is Liefde’ gekeken. Maar ik moet zeggen dat het toch niet hetzelfde was als in Nederland. Gelukkig komt eind januari Sintiekerst er nog aan! ;)

Volgens mij heb ik verder niet zo heel veel spannends gedaan en eigenlijk moet ik ook weer eens verder gaan met leren (heb zo’n 6 pennen leeg geschreven op 2 collegeblokken, dus nog genoeg te bestuderen), dus ik stop er maar weer eens mee.

Ik merk trouwens dat het aantal reacties hier significant afneemt ;), mja het zit er dan ook al bijna op. Ik wil iedereen wel heel erg bedanken voor alle leuke en lieve reacties en alle kaartjes die jullie hebben gestuurd! Heel erg lief :). M’n muur hangt al bijna vol!

Tot snel!

Liefs,
Eefje

  • 09 December 2009 - 11:49

    Karin:

    Wat nou reacties nemen significant af? Ik ben toch je trouwste en liefste en gaafste fan! Maar goed, die pommes d'amour, daar lust ik er ook wel eentje van! En hoewel jij dalijk wegbent, kan ik me die kerstverlichting herinneren: hij was vorig jaar hetzelfde en hing er dus eind januari (ik was naar Doris dr verjaardag gekomen, 25 jan) nog. vet lelijk, idd. En zelfs de opera moest eronder lijden, zag ik net op je foto! Quel horreur!

    Maar goed, weer een fijn verhaaltje en we spreken elkaar gauw in real life! Bisoussss

  • 09 December 2009 - 12:01

    ROellio:

    Heej Eefje, We zijn er nog hoor, zitten hier in de GWS kamer te lezen over je laatste avontuur (op de kermis!) je foto op het paard met de GWS trui staat op de achtergrond van de GWS computer!! Trouwens zijn appels met chocola lekker? kan het me niet voorstellen :P

    Kussss

  • 09 December 2009 - 12:19

    Ranah:

    oeh die lollie ziet er lekker uit! en ik ben ook een trouw met mn reacties hoor! geniet nog van de laatste loodjes en veel succes met de tentamens die nog komen. ik regel ook vast een loveseat voor 2e kerstdag, tot over 13 dagen. xxx

  • 09 December 2009 - 13:09

    Marjan:

    Heej,

    Eindelijk dan weer een reactie ;). Ik ben toch wel blij dat je dankzij onze pepernoten (en alles is liefde natuurlijk) nog een sinterklaasavondje hebt kunnen houden :).

    En die opera ziet er echt heel erg mooi uit ja! En die appels heel lekker...

    Heel veel succes met leren nog!

    xx

  • 09 December 2009 - 13:35

    Vera:

    La cantatrice chauve? Dat boek heb ik serieus gelezen :P! Ik zat te denken, waarom komt dat me bekend voor ;)! De blauwe en witte kerstverlichting komt me erg bekend voor, Loughborough hangt er vol mee. Gecombineerd met groen, dat dan weer wel.. en zonder het gelijktijdig aan en uit springen. Succes met je laatste exaampjes :)! Liefs x

  • 09 December 2009 - 14:55

    Anne:

    Au! pijn-in-je-ogen-kerstverlichting (hij overtreft bijna mijn tokkie overbuurvrouw met haar knipperend rendier)
    SintiKerst is gepland!!:D Misschien is het dan wel de eerste keer dat we sinterklaas vieren met sneeuw!
    Heel veel succes nog met de tentamens en geniet nog even van de laatste dagen!

    Liefs

    ps. Als je heeeeuul veel vertraging hebt de 22ste dan zie ik je op schiphol. Wij landen rond 8uur 's avonds uit Istanbul en anders een dagje later:)

  • 09 December 2009 - 19:09

    Oma S.:

    Hoi Eefje,bijna had ik,door een verkeerde handgreep om maar zo vlug mogelijk je avonturen te lezen,je verslag verwijderd.Kon het nog net terug krijgen.Ik heb werkelijk genoten en gelachen,je schrijft zo levendig en geestig dat mijn hele saaie dag totaal werd opgefleurd.9merk dat ik alsmaar fouten tik,sorry,kan alleen mijn linkerhand gebruiken
    Schitterende foto's ook,zelfs die vreselijke kerstverlichting .....Hoop dat je een goede reis hebt ,tot heel vlug,succes met je tentamens,ik denk dat je charme meehelpt! liefsxxxx,je oma

  • 10 December 2009 - 17:28

    Marlies:

    weer een reactie!!:D
    wow, het hele boek van Freud uitgelezen, echt respect hoor eef! en wat een leuke foto's! volgens mij is t echt heel leuk daar.. geniet er nog maar lekker van! en succes nog met je tentamens!
    liefss

  • 12 December 2009 - 08:00

    Marjon:

    Wauw echt een mooi opera gebouw! Maatman zou jaloers op je zijn;)

  • 13 December 2009 - 18:22

    Astrid:

    gnif gnif hoe krijg je het toch weer voor elkaar dat ik steeds in de lach schiet bij jou verhalen. je kunt zo lekker beeldend schrijven
    dat zal ik straks echt missen. kun je daar niet mee door blijven gaan als je weer gewoon in nijmegen woont hihi.
    kei goed hoor dat je het frans zo goed onder de knie hebt gekregen. ben super trots op je.. geniet nog maar even en dan ben je weer lekker thuis bij ons.
    maar het gegeven blijft ik zal je verhalen echt missen . kun je geen colum ofzo beginnen in een tijdschrift ofzo. dikke kus :)

  • 15 December 2009 - 19:31

    Jorien:

    ik vind de kerstverlichting wel mooi

  • 15 December 2009 - 20:34

    Moeders :):

    Kijk meisje. zo'n oproep doet toch wat! ;)Topscore!!!! :)
    Nog maar 7 dagen en dan ben je weer thuis. Heerlijk hoor! Morgen nog je tentamen en dan nog even flink genieten van je laatste dagen van dit Frans avontuur.
    knuffel

  • 17 December 2009 - 13:14

    Nienke:

    Eefje!

    Het sneeuwt! Straks kunnen we onze we-hebben-elkaar-vier-maanden-niet-gezien-knuffel niet perfect uitvoeren omdat we uitglijden over de glibberige sneeuw! Help!:p

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Studeren in Montpellier

Recente Reisverslagen:

21 December 2009

Adieu Montpellier

09 December 2009

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

24 November 2009

Le Saint des Seins

10 November 2009

De magische twee-maanden-grens

19 Oktober 2009

Sous une pluie torrentielle
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 21598

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: