La première semaine - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu La première semaine - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

La première semaine

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eefje

08 September 2009 | Frankrijk, Montpellier

De eerste week in Montpellier is al weer voorbij! Ik heb me intussen ingeschreven bij de uni en een tramabonnement gehaald (totale wachttijd: 2,5 uur). Ik voel me al een echte inwoner van Montpellier wanneer ik net als de rest van de Fransen m’n abonnement voor het bliepertje houd.

Woensdag ben ik uit eten geweest met Remy en Yvonne. Na een zoektocht door de stad vonden we een leuk goedkoop restaurantje. We konden alleen niet kiezen wat we wilden eten en om de een of andere reden kregen we alle drie een enorme lachbui die niet kon stoppen. De ober zat ons eens beetje beteuterd aan te kijken, volgens mij dacht hij dat we hem aan het uitlachen waren, de arme ziel. Uiteindelijk hadden we dan besloten dat we lasagne wilden, maar die bleek op te zijn. Na een uur hadden we eindelijk besteld. Helaas zat ik na het voorgerecht al zo vol dat ik geen hap meer op kon van m’n pasta (alhoewel die er zeer goddelijk uitzag). Aangezien m’n hele bord nog vol was, kwam de ober maar niet afruimen en hebben we nog een halfuur manieren zitten te bedenken om de inhoud van m’n bord ergens te verstoppen. Om 11 uur gingen we op weg naar het café waar we met andere erasmussers hadden afgesproken. Malheureusement stonden die net op het punt om naar huis te gaan, maar het was dan ook eigenlijk de bedoeling dat we er al om 9 uur zouden zijn. We hebben toch nog maar even een drankje gedaan en daarna de tram naar huis gepakt.

Donderdag weer vroeg op voor de taalcursus. In de les kregen we een papiertje met informatie over de Mexicaanse griep (hoesten in de elleboog etc.). Blijkbaar vormen wij als buitenlanders zijnde een groot gevaar voor de Franse volksgezondheid, dus wilden ze ons graag even extra informeren. Verder heb ik in de les geleerd dat ze een taartdiagram (zo’n rond grafiekje om een verdeling weer te geven) hier een camembert noemen,wat ik wel grappig vond.

Vrijdagavond was er een apéro vanuit de universiteit. Het was niet meer dan een glaasje jus en wat zoutjes, maar het gaat om de intentie! En het werd gehouden in een mooi gebouw met uitzicht over Montpellier. Overigens vind ik het wel leuk dat bij alle internationale activiteiten meteen het hele international office team van de universiteit aanwezig is en iedereen even een praatje houdt, waarna er één vrouw is die steeds wordt opgeroepen om alles voor de zekerheid ook maar even naar het Engels te vertalen. Na de apéro ben ik met een groepje Nederlanders naar het Estival geweest. Dat is hier elke vrijdagavond in de zomer, deze vrijdag was echter de laatste keer en dus hadden ze extra groot uitgepakt. Er waren veel kraampjes met sieraden, hapjes en er was een wijnproeverij. Ook was er een leuk bandje en naarmate de avond vorderde (en de wijnflessen steeds leger raakten) stonden er steeds meer mensen te dansen. Er waren ook erg veel erasmussers aanwezig, de volgende dag in les waren er echter een stuk minder dan normaal ;). Maar dat vond ik hun goed recht, want wie gaat er nu ook naar school op zaterdag? Ik vond mezelf al vrij zielig dat ik zaterdagochtend naar school moest, maar toen bleek er ook nog eens een rondleiding te zijn ’s middags én kreeg ik ladingen huiswerk voor maandag. Maar de rondleiding was gelukkig wel leuk. Wordt helemaal gelukkig van al die kleine, oude straatjes! Na de rondleiding liep ik nog even terug omdat ik postzegels moest kopen, en ik verdwaalde meteen haha.

’s Avonds zijn we met een groepje mensen naar de Australian bar gegaan. Ik was meteen al groot fan van deze bar, want men draaide geniale muziek zoals ‘Girls just wanna have fun’ en Aretha Franklin :D. Helaas gaan alle cafés hier al om 2 uur dicht, maar dat is wel beter voor de nachtrust! Zondag éindelijk kunnen uitslapen en ’s middags lekker op het stand gelegen (niet om jullie jaloers te maken, maar op het moment van schrijven is het volgens de thermometer nog 32 graden).

Intussen heb ik nog veel meer buitenlanders ontdekt op Colombière (waar ik woon). Er woont zelfs een meisje met wie ik vroeger bij HVV heb gevoetbald! De fransmannen en
–vrouwen hier zijn erg aardig. Waar in het gemiddelde SSHN-gebouw vreemden niet eens worden begroet, maakt iedereen hier meteen een klein praatje. Gister complimenteerde een fransvrouw me zelfs met m’n Frans, whoehoe! Want niet wegneemt dat ik me afvraag of ik straks ook maar iets van m’n colleges ga begrijpen, haha. Ik hoop maar op aardige medestudenten van wie ik de aantekeningen mag kopiëren. Tijdens de rondleiding heb ik ontdekt dat de faculteiten van rechten en geneeskunde veel mooier zijn dan de sociale wetenschappen (het zal ook eens niet), zou misschien toch eens moeten gaan nadenken over een studieswitch haha. De wc’s op Paul Valéry (de universiteit dus) zijn ook echt een ramp. Ze hebben of geen wc-papier (en dan bedoel ik niet dat het toevallig net op is, maar dat het er gewoon niet is, nooit niet) of ze spoelen niet door of ze zijn zo laag dat het lijkt alsof je squats aan het maken bent (zonder de gewichten dan). Maar ik ben al lang blij dat we in elk geval gewoon wc-potten hebben, want ik liep eerst per ongeluk bij de mannen naar binnen en die hebben dus gewoon van die gaten in de grond.

Gisteravond heb ik met een Johanna (Duits)en Hannah (Zweeds) een presentatie voorbereid over wat de verschillen in het studentenleven zijn in onze landen. Wel interessant om te horen hoe het in andere landen is. Johanna was diep geschokt toen Hannah en ik vertelde over de verenigingen en ontgroeningpraktijken :p. Blijkbaar hebben ze dat in Duitsland niet. We hebben trouwens heel de avond Frans gepraat, dat vonden wel erg goed van onszelf. Sowieso vind ik het wel fijn dat alle erasmusstudenten Frans met elkaar praten. Met Nederlanders of Belgen praat ik natuurlijk wel Nederlands, maar zodra er een niet-Nederlandstalige bij komt praten we Frans. Zelfs al kan iedereen duuzend keer beter engels.

Met de wachtrijen is het nog steeds een drama. Gister ben ik voor de vierde keer teruggegaan om m’n huur te betalen, en na een halfuur wachten is het eindelijk gelukt! Het was ineens €8 minder dan de vorige keer dat ik wou betalen, dus misschien moet ik elke maand er ff mee wachten haha. Vandaag heb ik m’n middag ook weer zeer nuttig besteed met in de rij staan. We wilden een fiets huren zodat we vannacht na het uitgaan (Australian bar, yee!) gewoon terug kunnen fietsen en niet al om half 1 de tram hoeven te pakken. Je kan hier voor een heel jaar een fiets huren voor slechts €30, wat natuurlijk vrij geniaal is. Helaas kwamen we er na 1 uur wachten achter dat we onze franse bankrekeninggegevens nodig hadden, en die lagen thuis.. Dus vannacht toch maar de tram pakken en morgen opnieuw de rij trotseren!

Overigens bij deze ook al vast wat foto’s. Ik zal m'n best doen om er meer te gaan maken haha. Maar het duurt nog op z'n minst 2 weken voordat er meer op kan zetten, want dan komt de studiefinanciering pas weer en die moet de fotoruimte financieren ;).

Ik ga nog even een verlate siësta houden, tot snel!

Bisous

  • 08 September 2009 - 16:03

    Vera:

    Hee Eef,
    Het klinkt super daar, het weer is hier (helaas voor jou) ook heerlijk, 25 graden.. voor mij hoeft het toch niet warmer ;), dus ik ga zo ook ff naar het strand! Internationale postzegels zijn helaas niet te koop in mijn dorpje, dus je kaartje moet je nog even op wachten, sorry!
    Liefs x

  • 08 September 2009 - 19:21

    Peter Suilen:

    Hallo dochter!
    Waar zijn die foto's dan? Succes met de rijen en heel veel plezier!
    Groeten van je vader!

  • 08 September 2009 - 19:25

    Hennie:

    Hai, die Eefje,
    Zo te lezen voel je je al helemaal thuis,leuke mensen,lekker eten, mooie stad,heerlijk weer,lange wachttijden,en een charmante taal.Wat wil je nog meer? Over 107 dagen moet je weer helemaal wennen in dit kleine kikkerland. Geniet en leer ze.Henniexxx

  • 08 September 2009 - 19:59

    José:

    Ha meisje.
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Was die ober soms een broer van de ober uit Brussel? :)
    Dikke knuffel
    X

  • 09 September 2009 - 10:53

    Oma Suilen:

    ik zie het voor me hoe je geniet,ga zo door,ik geniet mee!heb een hele ochtendvulling met blogs lezen,die van jou is heel begrijpelijk en vrolijk,houden zo,liefs en vele xxxx,je nijmeegse oma marlou

  • 09 September 2009 - 12:39

    Eefje:

    Ik bleek weer iets te optimistisch te zijn. Internet hier is zo sloom dat de foto's niet kunnen uploaden. Haha. Dus zodra ik zin heb om m'n laptop ergens mee naar toe te slepen waar internet sneller is, zal ik foto's plaatsen!

    Bedankt voor de reacties trouwens! :D Leuk om te lezen.

  • 11 September 2009 - 06:47

    Nicolie:

    Hallo eefke!!
    Wat een avonturen heerlijk om te lezen zeg! en jaloezie aan mijn zijde.. Ik mail je!!
    DIkke zoen nicole

  • 12 September 2009 - 12:13

    Nienke:

    Haai Eef! Ik vind het heel fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt:D Geen zorgen, die franse colleges ga jij vast wel begrijpen. Ik ga veel grappige kaartjes verzamelen om naar je te sturen! En het is maar goed dat de term 'eefje-opmerking' bestaat. Moet ik toch vaak aan je denken met de domme dingen die soms uit mijn mond komen;)

    Heel veel liefs en kusjes

  • 12 September 2009 - 15:16

    Dora:

    Ha Eefske,

    pfoe en toen stonden er opeens 2 berichten die ik nog niet had gelezen! hahahah
    hoe is het met je?
    Zo te lezen, vermaak jij je daar wel! Alleen die wc's wat minder ;p maar chill dat je daar zo mooi weer hebt! Hier valt het nog wel mee ;) iig geen regen! Wnneer beginnen je colleges?

    Hier in NL gaat alles prima. Erg druk met de nieuwe studie! en ik woon zo ongeveer bij marlies ;p hahaha nee maar het is wel fijn dat ik daar soms kan overnachten! Binnekort huissense kermis eh! ik ga je dan wel heel erg missen:(

    naja Eef, ik spreek je!

    Xx

  • 12 September 2009 - 16:35

    Martijn:

    Op zaterdag naar de universiteit?! bluh! en is het veel huiswerk ;p?

    X

  • 12 September 2009 - 17:48

    Astrid:

    wauw wat schrijf je het leuk. Heel goed zeg dat jullie onderelkaar zo veel frans praten ook al gaat engels sneller. ik zie het al helemaal voor me jullie de slappe lach en zo'n ober die toekijkt.
    echt leuk dat je dit allemaal met ons wilt delen. archhh wat zielig op zaterdag school bleh.
    ik weet lekker waarom jij een postzegel moest zoeken hihi.
    fijn dat je het zo leuk vind om in de straatjes rond te lopen en ook heel fijn dat het bij jou nog 32 graden is grrrrr. nee hoor ik gun het je van harte .
    geniet van alles en niet teveel leren he? dikke kus astrid

  • 12 September 2009 - 18:22

    Bram:

    Heey nichtje

    Wat fijn dat het zo goed gaat in Frankrijk. Weet je wat mij nou saai lijkt op zaterdag naar school. bah moet er niet aan denken. Wel grappig om te horen dat je al een keer verdwaald ben haha niet zo grappig voor jou denk ik. Ik hoop dat je het nog leuk heb en ik schrijf nog wel een keer wat.

    Liefs je neefje Bram

  • 12 September 2009 - 19:59

    Co:

    Ha Eef,
    Geweldig om te lezen dat je het zo goed daar in France. Sterk dat je zoveel mogelijk frans praat.
    Echt super dat je zoveel moeite hebt gedaan voor postzegels. Ik kreeg mijn verjaardagskaart gisteren(vrijdag), heel lief van je. Dat je daar aan denkt. Ik had wel eerst wat moeite met de franse woorden er op.
    Mooi dat je geniet van de stad en vaker samen met anderen op stap gaat. Omdat jij schrijft dat de fransen aardig tegen jou doen zal ik iets positiever over ze gaan denken.
    Geniet zoveel mogelijk van deze bijzondere tijd, Co.

  • 12 September 2009 - 20:27

    Astrid, Bram & Co.:

    Hej Eef, op idee van Astrid hebben we geprobeerd jou foto-ruimte cadeau te doen (100). Kijk maar eens of dat gelukt is.
    Au revoir, A,B&C.

  • 13 September 2009 - 10:39

    Eefje:

    Woehoe, de foto's zijn eindelijk gelukt! :D Heel erg bedankt voor de fotoruimte ABC! :D Ik zal vanmiddag m'n camera meenemen en snel meer foto's maken om erop te zetten!

    Kus

  • 13 September 2009 - 11:36

    Oma Moeke:

    lieve eefje
    astrid heeft net alles voorgelezen. hoe krijg je het voorelkaar .ik hoef me geen zorgen te maken dat je heimwee hebt.
    wat leuk om dit allemaal te lezen.
    ik wens je nog heel veel plezier en als ik benzine heb in mijn auto kom ik een keer haha
    ( zou ik wel willen) heel veel liefs en een hele dikke kus van oma.

  • 13 September 2009 - 18:25

    Jorien Cousijn:

    Heee Eefje, fijn dat het zo goed gaat daar!! En dat je frans spreekt, toe maar! Heel veel plezier, en geniet ervan!

  • 14 September 2009 - 15:00

    Malou:

    Haaii Eefje!!

    IK ben jaloers op jou avonturen in het mooie, zonnige Frankrijk!! Ik ben echt beniewd naar je verbeterde Frans... Gaan we weer snel oefenen in de trein!! Net als toen naar Amsterdam met Nicole... Alleen kun je mij alles wijsmaken in het Frans.. haha.. Maar vind het alsnog knap als je alleen al franse woorden kunt hahaha..

    Ben benieuwd naar je nieuwe blog!! En naar de foto´s natuurlijk...

    Dikke knuffel Malou... IK MIS JE WEL HEEL ERG HOOR!!!

  • 05 Oktober 2009 - 10:26

    Rees :

    Heey!
    Zo hehe gevonden. Stap 1 met bijlezen is nu iig begonnen. Ik doe nu elke keer iets dan is er elke keer een leuk verhaal te lezen :P Want leuk zijn ze wel om te lezen in elk geval! :D Echt leuk die georganiseerde dingen daar en idd, het begroeten in studentenwoondingen is daar idd veel beter dan bij de gemiddelde sshn ;) Toppie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Studeren in Montpellier

Recente Reisverslagen:

21 December 2009

Adieu Montpellier

09 December 2009

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

24 November 2009

Le Saint des Seins

10 November 2009

De magische twee-maanden-grens

19 Oktober 2009

Sous une pluie torrentielle
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 21580

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: