Enfin, un vélo! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu Enfin, un vélo! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

Enfin, un vélo!

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eefje

16 September 2009 | Frankrijk, Montpellier

Eindelijk, eindelijk heb ik een fiets! Vanochtend vroeg om 5 voor 8 stond ik al voor de deur van de fietsverhuurwinkel te wachten, waar toen al vijf mensen stonden. Helaas waren dat er net een paar teveel, want er waren maar drie fietsen. Annemarie wilde echter niet weg zonder fiets, dus we hebben nog even gewacht en twee uur later waren we de gelukkige eigenaressen van twee mooie oranje fietsen! Het heeft zo’n acht bezoekjes aan de winkel en vijf uur wachttijd gekost, maar dan heb je ook wat!
In Nederland zou ik volgens mij gek worden als ik overal zo lang moest wachten. Maar hier maakt het me eigenlijk niet zoveel uit. Sowieso ben ik hier veel relaxter. De fransen schijnen zich nergens druk om te maken, dus waarom zou ik dat wel doen? De dagen hier lijken ook veel langer te duren dan in Nederland. ’s Middags denk ik vaak dat ’s morgens alweer gister is. Zal wel iets met de siësta te maken hebben.
Overigens gaan de dagen wel weer snel voorbij, dit is alweer de derde week dat ik hier ben!

In de twee weken die voorbij zijn lijkt het wel alsof alles hier al kapot is gegaan. Op de dag dat mijn internet eindelijk functioneerde, hield het rolgordijn er mee op. De volgende dag deed ie het gelukkig ineens weer, maar toen besloot de douche alleen nog maar koud water te geven. En dan ook echt zo koud dat je naar adem happend onder de douche staat, hopend dat je hart het niet begeeft (een voordeel is wel dat je haar serieus zachter wordt van koud douchen!). Na drie dagen deze fysieke uitdaging doorstaan te hebben, merkte ik tot mijn genoegen dat ik weer lekker warm kon douchen. Verheugd over het feit dat er überhaupt nauwelijks meer dingen waren die stuk konden gaan, bereidde ik die avond een heerlijke maaltijd voor mezelf voor in de keuken op mijn etage. Ik was al een tijdje bezig en had de helft al klaar, toen ik merkte dat het vlees er nog net zo rauw uitzag als toen ik het tien minuten daarvoor in de pan had gedaan. Na de kookplaat tien keer aan en uit te hebben gezet, enkele mensen om hulp te hebben gevraagd (toevallig koos ik allemaal Erasmusmensen uit die het natuurlijk ook niet wisten, maar daardoor heb ik wel weer mensen leren kennen!) en de kookplaat gesmeekt te hebben om weer te gaan werken, heb ik al m’n pannen, ingrediënten en plankjes maar meegesjouwd naar de keuken op een andere verdieping. Uiteindelijk had ik toch nog een lekkere maaltijd, maar dat heeft wel wat moeite gekost. De volgende dag had ik ineens geen water meer. ’s Avonds in het café ontmoette ik een Duitser die in hetzelfde gebouw als ik woon, en hij zei tegen me dat ze het water hadden afgesloten omdat het giftig was. Toen ik ’s avonds thuiskwam en ontdekte dat er weer water was heb ik het dus eerst maar aan een klein onderzoekje onderworpen. Na een minuut spierwit water, kwam er weer normaal water uit (voor zover het hier normaal is dan), dus heb ik het er toch maar op gewaagd om m’n gezicht te wassen. En ik leef nog steeds! Haha.

Buiten het wachten overal en van keuken naar keuken lopen op zoek naar één die werkt, doe ik hier gelukkig ook zat dingen die écht leuk zijn! Vorige week ben ik nog een keer naar het strand geweest. Ik vrees haast dat dat de laatste keer was, want tot mijn grote schok is het vandaag zo koud dat ik een lange broek aanmoet! :(. Na het strand zijn we met een groep erasmusmensen naar een Cubaans café geweest waar we een fisbowl sex on the beach hebben besteld (wat dus letterlijk een vissenkom is, gevuld met een cocktail) en daarna nog een meter cocktails (stuk beter dan een meter bier! En geen zorgen mut, we waren met heel veel mensen dus ik heb nauwelijks iets op!). Helaas zorgde het latere tijdstip en het groeiende alcoholpromillage ervoor dat Frans praten steeds moeilijker werd. Tot mijn grote verdriet zijn we dan ook overgestapt op het Engels. Maar wat een opluchting was dat! Opeens kon je (bijna) alles zeggen wat je wilde en hoefde je niet eerst een minuut na te denken hoe je je zin moet maken. Maar natuurlijk praatten we overdag weer netjes Frans!

Zaterdagochtend was de laatste keer taalcursus. We kunnen dus eindelijk weer een beetje uitslapen! Tenminste, deze week nog, volgende week begint het dan echt: de colleges! Klein probleemje is dat ik nog steeds niet weet welke vakken ik ga volgen. Terwijl het nu toch wel een keertje tijd wordt om dat te beslissen. Maar persoonlijk vind ik de Franse informatievoorziening niet één van de beste. Alhoewel ik net zie dat ik een mailtje heb gekregen van de uni, dus ik hoop maar dat daar meer informatie in staat! Maar goed, zaterdagavond hebben we met z’n allen gegeten en daarna zijn we naar de stad gegaan. Zondag voor het eerst grote schoonmaak gehouden, wat gelukkig snel gedaan is in mijn kamer. Daarna ben ik met Annemarie, Yvonne en Denise naar Antigone geweest. Dat is een wijk in Montpellier waar die dag alle verenigingen in Montpellier zich gingen presenteren. Nooit geweten dat één stad zoveel verengingen kan hebben! Het was erg gezellig. Er was ook een roeivereniging, en toen kreeg ik toch wel een beetje spijt dat ik ben gestopt met roeien. Sowieso moet ik hier ook echt gaan sporten. Maar, verrassend genoeg, is dat ook niet zo makkelijk. Je moet namelijk eerst door een arts gekeurd worden voordat je mag sporten. Schijnbaar zijn ze op de universiteit bang dat je ineens dood neervalt op hun sportvelden? Gelukkig heb ik donderdagochtend al mijn doktersafspraak, dus ik hoop dat ik daarna snel kan gaan sporten! Want als ik eerlijk ben, was ik net al vrij moe van een kwartiertje fietsen haha.

Ik begin me hier steeds meer thuis te voelen, dankzij jullie kaartjes wordt m’n kamer ook steeds leuker! (Nicole, je brief is eindelijk gearriveerd, dankjewel echt superlief! En de foto hang ik op! Vera, bedankt voor je kaartje! Ik hoop dat je een hele leuke tijd krijgt in Loughborough!). Wat wel jammer is, is dat ik ook steeds meer gewend raak aan alle mooie gebouwen. Ik kijk niet eens meer op als de metro langs Place de la Comédie komt. En aan diezelfde metro raak ik ook al gewend. In het begin vond ik het geweldig dat er elke vijf minuten een is, (ik bedoel maar, als ik in Huissen de bus mis, moet ik meteen een halfuur wachten), maar nu vind ik het al lang als ik meer dan drie minuten moet wachten..

Ik vrees dat ik nu toch echt moet beginnen aan de niet zo geweldige taak om m’n vakken uit te gaan zoeken en ik moet straks nog naar de bank (en wie weet hoe lang dat weer gaat duren ;)). Maar ik kan natuurlijk niet stoppen zonder Astrid, Co en Bram te bedanken voor de fotoruimte! Dus: héél erg bedankt voor de fotoruimte! Echt erg lief! :) Ik zal m’n best doen om heel veel foto’s te maken!

Bisous!


  • 16 September 2009 - 10:16

    Marlies:

    Wat een leuke foto's eef! Die dans dingen zien er echt leuk uit, flamenco en buikdansen ofzo? En dat festival ook, en echt lekker weer nog.. heerlijk! Succes met t kiezen van je vakken;) o ja, p.s. je fiets is supercool:D
    xx

  • 16 September 2009 - 12:31

    Jorien:

    hahahah prachitge foto van jou je fiets knuffelend

  • 17 September 2009 - 08:08

    Hannah:

    Een oranje fiets is wel toepasselijk en ik moest erg lachen om al die dingen die kapot gingen. Ook al lijkt het me niet heel erg grappig. En als je langs die gebouwen fietst moet je maar aan Huissen denken, misschien kan je er dan toch nog extra van genieten:)! En ik ben benieuwd welke vakken je gaat kiezen! xx

  • 17 September 2009 - 13:02

    Anne:

    Wat een coole fiets!! Kan je die niet meenemen terug, als souverniertje? haha.. dan moet je terug naar huis fietsen. De foto's zien er super leuk uit. Heb je ondertussen al keuze's van vakken kunnen maken?
    Alvast heel veel succes bij je eerste lessen volgende week!

    xx Anne

    ps. Heb je mijn ubercoole kaart al gekregen? Ik ga nu toch echt twijfelen of 2 postzeggels wel genoeg is.

  • 17 September 2009 - 18:20

    Vera:

    Graag gedaan hoor, die kaart :)!
    Loughborough is te gek. Succes met je vakkeuzes, ik heb vanavond welcomeparty met vooral veel chinezen, zitten die in Montpellier ook? Ze lijken hier de wereld te willen veroveren ;)!
    Liefs x

  • 17 September 2009 - 20:22

    Carolien (sociologie:

    Hee Eefje,
    wilde je even laten weten dat ik je via deze weg ook zal volgen! Benieuwd naar al je belevenissen (en hopelijk gaan er niet nog meer dingen stuk..)
    Liefs!

  • 18 September 2009 - 17:57

    Lise:

    ik vind het super leuk om je verhalen te lezen :d je schrijft leuk eef! en je foto's zijn ook mooi!
    veel plezier nog!
    kus

  • 19 September 2009 - 14:40

    Nienke:

    Eefje, ben je alvast onze lang-niet-gezien-knuffel aan het oefenen met je fiets?;)

    Xxx

  • 20 September 2009 - 13:14

    Karin:

    hehe, ben ff helemaal bijgelezen! Gelukkig kwam ik vandaag achter je blog en niet over 2 maanden ofzo.

    ohhhhhh ik ben obviously echt zo hard jaloers op je! Het klinkt ZO gaaf en zo gezellig allemaal! Ik heb echt zin om ook te komen, lekker weer Erasmusfeestjes, mooi weer, gezellige sfeer... Heb je ook al een leuke Jean-Pierre gezien? Anders graag reserveren pour moi, merci.

    Alors on continue en français, pour que tu continues à parler la langue la plus belle du monde. Donc, je te souhaite encore toutes les bonnes choses, amuse-toi, carpe diem chaque jour et bon courage pour les cours!

    Bisous!

  • 20 September 2009 - 19:49

    Renate:

    Heey Eefje!

    Ik had via via gehoord dat jij in Frankrijk zat, wat leuk joh! heb net wat verhalen van je gelezen en ik kan me bij alles heel erg goed voorstellen hoe het is gegaan, hahaha! Nou, nog heel veel plezier in Montpellier he!

    Kus, Renate
    ps: ben wel heeeel erg jaloers dat het daar zon superlekker weer is:(:( Hier is het zoals altijd weer dat Nederlandse natte weer, behalve afgelopen weekend dat toevallig..:(

  • 21 September 2009 - 16:02

    Astrid:

    ha eindelijk kijk ik dan weer eens , leuk je schrijft op co's verjaardag een verhaal en op brams verjaardag hihi. echt heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt. wat een geduld moet je hebben zeg! pfff maarja de bus is er dan in vergelijking lekker vlot. arm kiend kound water douchen, is het echt zo dat je haren dan zacht worden. ga ik gelijk eens proberen maar dan aan de wastafel hihi. was erg leuk dat hotmailen de 16e hihi
    succes meisje met alles . dikke kus

  • 02 Oktober 2009 - 20:13

    Anne-Marie:

    Hee Eef,

    Welke sport is het uiteindelijk geworden? Of ben je lichamelijk afgekeurd vanwege het vele cocktail drinken..

    En proost!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Studeren in Montpellier

Recente Reisverslagen:

21 December 2009

Adieu Montpellier

09 December 2009

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

24 November 2009

Le Saint des Seins

10 November 2009

De magische twee-maanden-grens

19 Oktober 2009

Sous une pluie torrentielle
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 21611

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: