Cultuursnuiven met crêpes - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu Cultuursnuiven met crêpes - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

Cultuursnuiven met crêpes

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eefje

25 September 2009 | Frankrijk, Montpellier

Na bij maar liefst drie dokters te zijn geweest (de efficiëntie was weer eens ver te zoeken) heb ik mijn contra indicatie dat ik dus niét ziek ben en mag ik sporten! Ondanks dat ik tot mijn grote schaamte drie dagen lang spierpijn had van de kniebuigingen die ik moest maken (en van het fietsen..) had ik volgens de dokter de hartslag van een jonge, gezonde, sportieve vrouw. Dus das mooi! Aangezien ik blijkbaar toch zo gezond was, kon ik me best een keer iets ongezonds veroorloven en hebben we die avond bij een crêperie gegeten. Elke donderdag- en vrijdagavond hebben ze daar crêpe happy hour, al het eten en drinken is dan voor de helft van de prijs. En dat kan ik goed gebruiken, want het geld vliegt er hier op de een of andere manier doorheen. Alhoewel crêpes eten natuurlijk al best cultureel verantwoord is, stopten we daar niet bij. Nee, we hadden besloten dat het tijd werd om eens verder te kijken dan de cafés en supermarkten. Vrijdag zijn we in een museum geweest die gevestigd was in de overblijfselen van een kerk (lees: de kelder), waar ons iets werd verteld over de geschiedenis van Montpellier en natuurlijk de betreffende kerk. Zaterdag zijn we met z’n vijven in Annemaries autootje naar Nîmes gereden. Dit is een stad in de buurt van Montpellier die vroeger tot het Romeinse rijk behoorde en waar dan ook nog enkele Romeinse gebouwen te vinden zijn. Zo is er het Maison Carrée, de best bewaarde Romeinse tempel in de wereld , en de Arena van Nîmes, een Colosseum achtig gebouw waar die dag stierengevechten werden gehouden! Alhoewel ik dat een belachelijk iets vind, had ik het eigenlijk stiekem toch wel graag willen zien, maar we waren al te laat. De stierengevechten werden trouwens gehouden ten ere van de wijnoogstfeesten. Behalve stieren waren er ook een markt, een paardenoptocht waarvan het doel me niet helemaal duidelijk was en ’s avonds was er een groot feest. Het feest hebben we helaas gemist, maar daarvoor in de plaats hebben we in Montpellier gefeest! We hebben weer diverse nieuwe cafés ontdekt. Zelfs enkele die wel tot diep in de nacht openblijven (zoals het hoort ;)). Na een nieuw thuiskomrecord van half 4 (met dank aan onze lieve oranje fietsjes), heb ik zondag lekker uitgeslapen om mezelf ’s middags aan nog meer cultuurgesnuif te onderwerpen. Afgelopen weekend waren namelijk alle gebouwen die normaal voor publiek gesloten waren, geopend. Denise woont midden in de oude stad tegenover een mooie kerk/geneeskundefaculteit en daar wilden we altijd nog naar binnen. Zaterdagnacht hadden we van een bij toeval ontmoette Nederlander gehoord dat er daar ook een anatomisch museum was waar geiten met vijf koppen op sterk water tentoongesteld werden. Dat wilden we natuurlijk niet missen! Helaas bleek dat we iets te lang in bed hadden gelegen, want we waren net te laat om nog bij het museum naar binnen te mogen. Maar het was ook leuk om de rest van de faculteit te zien en je even voor te stellen dat je zelf in de 11e eeuw leefde en daar in de collegezalen les had (niet dat dat mogelijk was als vrouw zijnde, maar a la).
De colleges hier zijn inmiddels ook begonnen. Na uren op internet rondgekeken te hebben (letterlijk uren met dat slome internet hier en de onduidelijkheid van de site) en op de universiteit elk secretariaat minstens drie keer bezocht te hebben, heb ik eindelijk m’n vakken uitgezocht en een mooi rooster samengesteld. Inmiddels is dat rooster alweer iets bijgewerkt, want sommige colleges waren toch niet echt te volgen. Zolang er met powerpoints gewerkt wordt, is het best te doen. Maar helaas pindakaas zien niet alle professoren het nut hiervan in en zit ik soms een heel college lang wanhopig pogingen te doen om het handschrift van m’n buurman/-vrouw te lezen, zodat ik er wellicht toch nog iets van kan maken. Ik hoop dat ik van iemand de aantekeningen mag lenen, want anders vrees ik het ergste voor de tentamens.. Overigens moet ik voor de psychologievakken die ik volg mondeling tentamen doen, omdat de tentamens daarvan pas in januari zijn en dan ben ik alweer thuis. Brr.. vraag me af of dat ooit gaat lukken, mja zien we dan wel weer.

Zoals het er nu uit ziet ga ik hier vier vakken volgen, namelijk:
-Théories sociologique
-Littérature Française et comparée: mythologie et littératures (met een werkgroep over duizend-en-één nacht)
-Perspective clinique et cognitive expérimentale (als ik het goed begrepen heb gaat het over gedragsstoornissen en dergelijke).
-Approche clinique (wat een soort psycopathologie is, dus ook over psychische ziekten).

Met mijn boekenniveau gaat het trouwens al beter. Ben overgestapt van mijn boek voor 14-jarigen naar Freud!

Overigens besefte ik me ineens dat natuurlijk niet iedereen weet wat ik bedoel met ‘Erasmussers’. Als een studente wonende in Europa besluit in een ander Europees land te gaan studeren, dan wordt deze een ‘Erasmusstudent’ genoemd en krijgt deze een ‘Erasmusbeurs’. Waarom ze Erasmus hebben uitgekozen als beschermheer van de buitenlandse studenten, geen idee. Maar in elk geval zijn ‘Erasmussers’ alle buitenlandse studenten. En van die Erasmussers zijn er hier erg veel! Je komt ze overal tegen. Voornamelijk ’s nachts! De plaatselijk cafés zijn volgens mij ook dol op ons Erasmussers, want zo’n beetje elke café heeft wel een ‘Internationale avond’ speciaal voor ons! Die moeten we natuurlijk allemaal af en mijn uitgaanstekort van het afgelopen half jaar ben ik dan ook goed aan het inhalen! Vanavond houden we echter een avondje rust en hebben we een Greys Anatomy avond gepland :D. Dan kunnen we er volgende week weer goed tegenaan!

Au revoir!

  • 25 September 2009 - 14:07

    Marjan:

    Leuk! Ik heb net bedacht dat ik mijn nichtjes als excuus kan gebruiken om maar weer eens naar het pannenkoekrestaurant te gaan :P.
    En aangezien jij druk bezig bent om daar je culturaliteit (oid) te verhogen, moet ik hier iemand zoeken die met mij mee wil naar het sprookjesfestival rondom Nijmegen en Arnhem :(!

    xx

  • 25 September 2009 - 15:37

    Ranah:

    Hee eef!

    Leuk om al je verhalen te lezen. leuk geschreven ook! veel succes met je colleges e.d. wanneer zijn de tentamens? dan kunnen we duimen:p
    ik dacht gezellig, zondag naar oma met de kermis, maar helaas kwam toen het besef dat ik jou moest missen. ik zou aan je denken als papa ons weer probeert over te halen de inktvis in te gaan. ik eet wel een oliebol voor je!
    ik krabbel je snel, want nu kan ik niks vragen..

    have fun, xx

  • 25 September 2009 - 20:42

    José:

    Ha meisje
    Kijk dat zijn al 2 oliebollen die op jouw gezondheid gegeten worden zondag. Ranah eet er een en ik had je ook al toegezegd er een voor je te eten. Wat mag ik me voorstellen over die werkgroep over duizend en één nacht:)? Maar zonder gekheid: geweldig dat je het zo naar je zin hebt en het zo goed gaat. Ik kijk uit naar het tripje van Zef en mij en je weer te zien over een maandje. kus van mij

  • 27 September 2009 - 10:07

    Marjon:

    Hee Eefje:D

    Ook ik heb een extra oliebol voor jou gegeten, sport jij dan een keer extra voor mij?;)

    xx

  • 27 September 2009 - 12:09

    Malou:

    Haii Eefje!!

    IK MIS JOU!!! Het is toch wel gek hoor dat je niet meer in de buurt bent.. NOOIT MEER een spontane lunchafspraak bij Big Fish of de bakker.. Nooit meer spontaan avondje lachen, gieren, brullen!!! Ik moet daar nu wel heel erg lang op wachten!! Gelukkig herken ik in jou manier van je verhaal opschrijven toch echt de echte befaamde Eefje-stijl!! Haha.. Echt super dat je die verhalen zo bij weet te houden met je drukke bestaan daar. En het trage internet natuurlijk niet te vergeten. Ik heb net toevallig Nicole aan de telefoon gehad daar ga ik ook snel weer mee afspreken. Gaan we onze mooiste Eefje herrinneringen denk ik maar weer eens ophalen... *zucht*

    Ik ben wel blij om te lezen dat je het zo super naar je zin hebt!! *ben gewoon stiekem jaloers hoor* hahaha...

    Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal vol avondturen van Eefje!!

    Dikke kus en knuffel van Malou!!

  • 27 September 2009 - 19:35

    Astrid:

    wat schrief je toch leuk djen oeps tja tis huussense kermis dus een bietje plat schrieven nau.we missen je wel hoor en vanuit het reuzenrad hebben we gezwaait en oud en nieuw staat vast is bij henk en jacqueline dan wit je dat.
    heel leuk die foto's krijgen we een beetje beeld hoe jij de dagen door brengt.
    succes met frans en plezier maken
    liefs astrid

  • 29 September 2009 - 13:37

    Hannah:

    Haha moest erg lachen om je wie wat waar op hyves. Kan ook echt niet dat je als rasechte Huissenaar (toch?) de kermis en de tent mist. Maar weet ook dat ik jaloers ben op jouw zonnetje en dat ik spontaan honger krijg van je crêpe verhaal en de foto's natuurlijk! Die tuin ziet er trouwens echt heel mooi uit!

  • 30 September 2009 - 18:45

    Nicole:

    Hallo Eefke!
    ik sluit mij volkomen aan bij Malou! Heb je me volgende brief toevallig al ontvangen? die heb ik alweer een week geleden gepost in de brievenbus..

    Maandag heb ik met Malou afgesproken en gaan we naar BIGH FISH!! hopelijk maak ik je jaloers.. want jij maakt mij de hele tijd jaloers met die geweldige verhalen!!

    dikke zoen en knuffel van nicole..

  • 02 Oktober 2009 - 20:21

    Anne-Marie:

    Complimenten voor het culturele karakter dat je aan je reis dusver meegeeft! Nimes ziet er uit als echt een hele mooie stad, die gekke Romeinen weten wel hoe ze bouwwerken aan moeten pakken. Montpellier heeft, zo op de foto's te zien, ook zeker zijn (of is het haar?) charme. Zal wel wennen worden als je weer terugkomt in Nimegen en op de grote markt een glas wijn wegdrinkt met uitzicht op de wonderbaarlijke bouwkunsten van post WWII oftewel de afgrijselijke pui van de V&D. Een voordeel, je mag weer Nederlands praten...;)

    kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Studeren in Montpellier

Recente Reisverslagen:

21 December 2009

Adieu Montpellier

09 December 2009

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

24 November 2009

Le Saint des Seins

10 November 2009

De magische twee-maanden-grens

19 Oktober 2009

Sous une pluie torrentielle
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 21604

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: