Pre-boekdrukkunst college en gevaarlijke sproeiers - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu Pre-boekdrukkunst college en gevaarlijke sproeiers - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Eefje Tostadas - WaarBenJij.nu

Pre-boekdrukkunst college en gevaarlijke sproeiers

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eefje

04 Oktober 2009 | Frankrijk, Montpellier

Intussen heb ik alweer twee weken colleges gehad. De manier waarop de colleges hier worden gegeven doen mij denken aan een verhaaltje dat me een keer bij geschiedenis is verteld. Dat voor de boekdrukkunst was uitgevonden, de nonnen zorgden voor de productie van boeken. De hoofd-non las de tekst voor, en de andere nonnen schreven. Hier in Frankrijk heeft de professor een microfoon in zijn/haar hand en leest een tekst op en de studenten zitten alles als gekken op te schrijven. Ik denk dan, tegenwoordig leven we in een tijdperk waarin de boekdrukkunst toch al weer enkele jaren bestaat, net zoals kopieermachines. Dus kopieer die tekst gewoon enkele tientallen keren, deel het uit en besteed je college aan iets nuttigs, zoals de inhoudelijke behandeling van de tekst. Maar nee, helaas werkt het hier zo niet. Voor mij is zo’n ‘dicteecollege’ vaak nauwelijks te volgen. Behalve dat men vaak vrij snel praat, is het nog eens extra lastig omdat 1) Fransen veel woorden slechts voor de helft uitspreken 2) Ze alle woorden aan elkaar plakken, waardoor het niet altijd duidelijk is waar het ene woord eindigt en het andere begint 3) Er heel veel woorden zijn die een erg verschillende betekenis hebben, maar precies dezelfde uitspraak (par exemple: ver-verre-vert-vers, respectievelijk worm, glas, groen en rijm). Meestal als ik een collegezaal binnenkom speur ik dan ook naar iemand met een laptop, dat is namelijk leesbaar en dus goed over te schrijven. Helaas zit ik bij de sociale wetenschappen en daar doen mensen niet zo veel aan laptops. Dus ga ik vaak maar bij een groepje meisjes zitten, in de hoop dat op z’n minst één van hen een leesbaar handschrift heeft (die kans is altijd groter bij meisjes dan bij jongens). Gelukkig heb ik tot nu toe ook steeds aantekeningen van anderen mogen lenen om over te schrijven. Ik ben vast weer een enorme nerd, maar ik vind het echt heerlijk om de aantekeningen te vertalen en m’n Franse (les)boeken te lezen. Gelukkig maar, want anders werd het helemaal een ramp om iets te begrijpen :p.

Behalve colleges volgen, is fietsen hier ook een heel andere ervaring dan in Nederland. De mensen hier zijn niet echt gewend aan fietsers. Laatst begon een man helemaal tegen me te schreeuwen omdat ik hem bijna aanreed op het fietspad. Ter mijn verdediging: ten eerste fietste ik netjes op een fietspad (één van de twee die ze hier hebben), ten tweede was hij geen fietser en liep hij toch op het fietspad, ten derde had hij mij al gezien, maar bleef stug doorlopen en ten vierde had ik hem al gewaarschuwd door te bellen. Eigenlijk vond ik het nog best netjes van mezelf dat ik überhaupt remde in plaats van hem helemaal aan te rijden. Maar daar was hij het blijkbaar niet zo mee eens.
Behalve voetgangers, zijn ook automobilisten niet zo ingesteld op fietsers. En aangezien ík meer gewond raak dan de auto als ik niet rem, probeer ik met hen toch iets meer rekening te houden. Wat soms lastig is, want de enkele fietspaden die er zijn verdwijnen vaak ineens in het niets en dan moet je maar weer een semi-veilige plek vinden om te fietsen tussen de auto’s. De meest veilige plek is eigenlijk nog de metrobaan. Daar moet je alleen opletten dat je op tijd van baan wisselt als er een metro aankomt en dat je terwijl je dat doet niet met je band in de gleuven terecht komt. Wat gelukkig met mijn prachtige oranje fiets niet zo moeilijk is, want de banden zijn volgens mij zelfs te dik om erin te passen. Alleen ’s nachts zijn de metrobanen iets minder fijn. Behalve dat er dan nog wel eens een verdwaalde auto rondrijdt, zijn er ook heel veel sproeiers. Wonderbaarlijk genoeg is een deel van de trambaan namelijk bedekt met gras (nog een extra uitdaging tijdens het fietsen), dat is wonderbaarlijk omdat er gemiddeld elke 4 minuten een tram overheen dendert én de zon hier nog steeds volop schijnt en het gras toch nog zo groen is als (ja ja..) gras! Maar goed, die sproeiers moet je maar zien te ontwijken als je niet doorweekt thuis wil komen. Als ik dan thuis gekomen ben, moet ik overigens vaak nog meer sproeiers ontwijken. De sproeiers op Colombière zijn volgens mij een beetje door de war. Het grootste deel van hun sproeitijd sproeien ze namelijk op de stoep, in plaats van op het gras. Ze hebben een beetje hun eigen willetje en als ze aan staan, moet je goed opletten waar je loopt. Colombière is trouwens best een leuke plek om te wonen. Als je naar binnen wil moet je eerst door een gebouwtje met de receptie. In dat gebouw is ook nog ergens een tv-zaal en vergaderzaal én (altijd handig) een snoepautomaat! Daarna loop je weer naar buiten en kom je op een best groot terrein met 7 gebouwen, een tennistafel, volleybalveld, tennisbaan, basketbalveld en een veldje met allemaal rekken en dergelijke waar je leuk aan kan gaan hangen om spierballen te kweken. Er zijn best vaak mensen aan het volleyballen of ze zitten gewoon gezellig op een bankje ergens, best leuk. Schijnbaar hebben we zelfs nog een bibliotheek en een fotoclub, maar die heb ik nog niet ontdekt. Het enige nadeel van hier wonen is dat in het weekend niemand meer rekening schijnt te houden met de officiële ‘stil-zijn-tijd’ van 22:00 en gewoon doorgaat met keihard muziek draaien. Als het om half 3 ’s nachts dan eindelijk stil is, denk je bij jezelf dat je tenminste lekker uit kan slapen omdat je weekend hebt, maar nee, het gebonk begint gewoon weer om 9 uur. Er is zelfs iemand die ’s nachts begint te zingen. Ik weet niet of hij denkt dat niemand hem hoort, ik hoop dat dat het is en niet dat hij denkt dat iemand hem wíl horen, want het is echt verschrikkelijk. Ik hoop er op een dag achter te komen in welke kamer hij zit, zodat ik hem kan vragen om alsjeblieft gewoon stil te zijn, zodat ik nog iets van nachtrust kan krijgen.

Buiten colleges volgen heb ik deze week verder niet zo heel veel interessants gedaan. Ik ben slechts één keer uitgeweest (ik wilde namelijk mijn avonden gebruiken om nuttig te wezen, is zeker één avond gelukt!). Gister zijn we naar een rugbywedstrijd geweest met heel veel Erasmussers. Echt grappig om te zien. Ik weet niet of mensen die aan rugby doen nou heel dom of heel dapper zijn, maar elke keer opnieuw proberen ze weer om gewoon door de tegenstanders heen te rennen. Wat natuurlijk niet lukt, en om de 5 seconden liggen ze weer met z’n allen op de grond te spartelen. Hoe langer het spel duurde, hoe gemener het werd en op het eind werden er openlijke ellboog-in-gezicht-stoten uitgedeeld en er begonnen zelfs mensen te vechten. Eén vrouw in het publiek (de enige echte fan tussen alle Erasmussers) zat zich daar enorm over op te winden en druk met haar vlag zwaaiend allerlei dingen te schreeuwen. Ik vond het eigenlijk allemaal wel grappig. Kreeg er zelf helemaal zin van om mensen weg te gaan beuken en zo. Gelukkig kan ik vanaf maandag weer sporten! Ik begin met yoga, dinsdag salsa en donderdag kan ik dan eindelijk mijn beukdrang gebruiken bij boksen. Ik heb wel zin om weer eens te bewegen, het is volgens mij al weer drie maanden geleden dat ik iets aan sport heb gedaan, dus het mag wel weer eens.

Ik was trouwens verheugd om te horen dat men in Nederland de verwarming alweer aan moet zetten. Niet om jullie jaloers te maken, maar de lucht hier is nog strakblauw, ik heb de hele week in korte broek rondgelopen en we hebben nog overwogen om vandaag naar het strand te gaan (mwuhahua). Maar eigenlijk is dat mooie weer maar vervelend hoor. Ze hebben hier namelijk heel veel leuke winkels waar zelfs ik, die toch niet zo’n mégagrote winkelfan is, heel erg gelukkig van wordt. Maar het is nog veel te warm om al herfst-/winterkleren te gaan kopen, dus moet ik maar geduldig afwachten tot ook hier het herfstweer begint.

Overigens zijn we vrijdag nog naar de dierentuin geweest. Voor een keertje heel goed met niet alleen Nederlanders, maar ook met Duitsers en een Franse Canadees. De dierentuin was best anders dan in Nederland. Om te beginnen was ie gratis! Verder was het veel ruimer opgezet. Je moest soms wel 5 minuten lopen om bij de volgende diertjes te komen, terwijl in Nederland de dieren volgens mij hutjemutje op mekaar staan. Het was ook heel erg rustig. Nergens krijsende kinderen, speeltuinen of ijsjesverkopers (de afwezigheid van deze laatste twee zaken verklaart vast de afwezigheid van het krijsende kind). Het was alleen vrij warm, dus na twee uur had ik het wel weer gehad. Ik moet dus nog een keertje terug voor de leeuwen, kamelen en neushoorns.

Iedereen heel erg bedankt voor de kaartjes! M’n muur wordt steeds mooier! Ik heb net nieuw plakband gekocht en de muur is nog niet vol, dus er kunnen er nóg meer bij! ;) Baptistjes, ook heel erg bedankt voor jullie kaartje! Echt lief dat jullie op de kermis nog aan mij denken! Ik moest zondag ook wel aan jullie denken hoor. Was wel jaloers dat iedereen gezellig bij oma zat. Maar als ik weer terug ben is het al bijna oud&nieuw en ik heb uit bronnen vernomen dat we dat met z’n allen gaan vieren in Elst! Heb er al zin in :).

Maar het is weer zondag, wat betekent: wasdag! Ik ga me dus maar eens aankleden (vanochtend wonderbaarlijk genoeg geen bonkmuziek, dus ik kan uitslapen! En ik moest natuurlijk van deze uitzonderlijke stilte profiteren om langzaam wakker te worden, vandaar dat ik nu nog in m'n pyjama zit :p) en kleingeld bij mekaar zoeken voor de wasmachine.

Dagdaag
Bisous!

  • 04 Oktober 2009 - 12:15

    Roel:

    Mooie verhalen eefje! relaxt dat je dat franse vertalen wel ziet zitten :)Onze zondag is een echte na-zomerse dag met veel vallende bladeren! Fijne wasdag (K)

  • 04 Oktober 2009 - 15:15

    Marjan:

    Ooh ik ben jaloers :(. Ik wil ook mooi weer en relaxte dingen doen op zondag. Ik moet nu nog zo'n beetje beginnen aan mijn religie-opdracht, dus het wordt laat vanavond :(. En ik kan ook niet eens even een wasje draaien tussendoor, want de wasmachine is net kapot gegaan :/.

    Maar het klinkt in ieder geval best leuk daar! (Op de dicteercolleges na) En ik moet ook maar weer is naar de dierentuin.

    Het sprookjesfestival is volgens mij pas ergens bij de herfstvakantie en volgens mij is het vooral voor kinderen en mensen die creatieve workshops leuk vinden, dus ik denk dat ik er maar niet heen ga.

    xx!

  • 05 Oktober 2009 - 09:14

    Malou:

    Haii meis..

    NOOIT meer is inderdaad een beetje overdreven maar toch.. Het duurt wel weer tot kerst.. Dat is toch zeker wel een hele tijd!! Maar ik ben blij dat ik toch iedere keer jou verhaal kan volgen via je site..

    Je kunt echt merken dat het helemaal totally Eefje is die het schrijft;) Haha...

    Ik ga zo lekker met Nicole lunchen.. Lekker bij big fish.. Als je terug bent moeten we dat snel weer met z'n 3e doen.. Of gewoon lekker uit eten met z'n 3e...

    Maaruhhh hoe zit het met de Fransmannen daar?? Jij als date-expert zult daar toch al wel verschrillende aanbiedingen hebben gehad om samen een stokbroodje te gaan eten of niet?? Of zet je dat liever niet in je verhaal op internet.. Zoja.. dan moet je met toch maar snel even een mailtje sturen met je romantische liefdesleven daar in Frankrijk.. hihi..

    Ennuhhh die Salsa lessen mag je mij in Nederland wel weer aanleren hoor.. Heb al een leuk tentje gevonden in Arnhem waar je je helemaal kunt uitleven met jou nieuwe danstalenten.. haha

    Dikke knuffel en kus

    Malou

  • 05 Oktober 2009 - 18:22

    Jorien Cousijn:

    Hahaha leuk stukje, met je lekkere weertje haha. Nog leuke Franzoses versiert?

  • 07 Oktober 2009 - 06:57

    Astrid:

    hihi ik zit met een glimlach op mijn gezicht dit nu te typen. wat schrijf je toch grappig en beeldend. heel leuk .
    een talent waar ik het bestaan niet van wist .bedankt nog voor je emailtjes. leuk dat we op die manier ook nog contact houden.
    kei goed van je hoor dat je je zo staande kunt houden bij die colleges blehhh kei moeilijk lijkt me dat.
    veel plezier en succes .
    wat is succes trouwens in het frans ach dat vraag ik nog wel een keer in de mail
    ciao
    liefs
    astrid

  • 09 Oktober 2009 - 09:13

    Vera:

    Haha ik voel met je mee, wat de nachtelijke muziek betreft. Is het bij jou ook de hele tijd Sexy Bitch, Bonkers, Hotel Room Service en I gotta feeling? They sure love it here!

  • 10 Oktober 2009 - 18:09

    Nienke:

    Hoooi Eef:D

    Ik moet allereerst zeggen dat je stukjes echt geweldig zijn. Hilarisch, en ze lezen hartstikke goed weg! Ik zeg: een schrijfcarriere later is ook nog niet zo'n gek idee. Wat een leuke dierentuin daar, vond vooral de foto's van de aapjes leuk met eerst de voorkant en toen de achterkant met al die kontjes:p Ik heb vannacht over je gedroomd! Iets met een verjaardag en dat jij opeens weer uit Frankrijk terug was. Helaas was dat maar een droom;) Nou, ik heb je mailtje net gelezen, en ik schrijf morgen terug want ben er nu te lui voor, dus daarom schreef ik maar even dit stukje.

    Xxxx

  • 11 Oktober 2009 - 20:27

    Marijn:

    Jezus eef, ben jaloers man! Ik doe hier m'n uiterste best om mijn toch al 5 maanden geleden echte bruine kleurtje een beetje bij te houden.. maar nee hoor! En dan zie ik zo'n footootje van jou in een sexy ding in de zon.. wat is de wereld toch oneerlijk verdeel! Maar goed dat je het zo naar je zin hebt meis, ik ga morgen internet afspeuren naar goedkoop ticket:)
    Geniet d'rvan (K)

  • 16 Oktober 2009 - 06:48

    José:

    Dag meisje

    Ik ben het helemaal met Nienke eens: een schrijfcarrière lijkt me helemaal niet verkeerd :).
    Vooralsnog geniet jij nog volop in het mooie MPL. Wij halen de winterjassen wel weer tevoorschijn en doen de verwarming wel aan :(. Tot over 1½ week. Ik verheug me erop.
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Studeren in Montpellier

Recente Reisverslagen:

21 December 2009

Adieu Montpellier

09 December 2009

Une ville plongée dans l'ambiance de Noël

24 November 2009

Le Saint des Seins

10 November 2009

De magische twee-maanden-grens

19 Oktober 2009

Sous une pluie torrentielle
Eefje

Actief sinds 19 Aug. 2009
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 21600

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 16 Maart 2014

Zuid-Amerika

28 Augustus 2009 - 22 December 2009

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: